To babka wprowadziła mnie w świat opowieści. Gdy brakło jej innych historii, którymi mogła pobudzać moją wyobraźnię, zaczynała mówić o czasach swojego dzieciństwa spędzonego w górskiej wiosce. Rzeczy fantastyczne, jak zjawy bez głów, mieszały się tam z przyziemnymi: pierwsza podróż pociągiem, sklecanie obłącków z bibuły, pasanie krów, wyjazd za pracą.Jak to zwykle bywa, dopiero gdy dorosłem i na dobre opuściłem swoje środowisko, czyli polską wieś, zrozumiałem, że z niego wyrastam. Zacząłem widzieć opowieści babki nie jako zbiór anegdot przyprawionych szczyptą nadprzyrodzoności, ale jako historię trochę innej Polski niż ta, której uczyłem się z podręczników. Albo może tej samej - ale widzianej z odmiennej perspektywy.
UWAGI:
Bibliografia, netografia na stronach 203-206.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 611909 od dnia:2024-03-08 Przetrzymana, termin minął: 2024-04-08
Aniela (Anika) z Belinów Kowalskiej była córką ziemianina spod Radomska, przez matkę spokrewniona z Józefem Piłsudskim i z Witkacym, a także z generałem Kazimierzem Sosnkowskim. To opowieść o losach "panienki z dworu", potem uczennicy Gimnazjum Sióstr Nazaretanek w Wilnie i następnie, studentki SGGW w Warszawie. Okres drugiej wojny światowej Anika Bielinianka spędziła głównie na wsi - najpierw w rodzinnych Strzelcach, potem w pobliskim Strzałkowie. Szczególnie ciekawe, a czasem malownicze, wydają się opisy relacji dworu tak z okupantem, jak i akowską partyzantką. Kontakty z oddziałami leśnymi były bardzo żywe, a znajomość Aniki z legendarnym partyzanckim dowódcą Almem kończy się ślubem młodych. Rok 1946 to brawurowa ucieczka Aniki i Alma przez zieloną granicę na Zachód. Ostatecznie znaleźli się w Wielkiej Brytanii.Lata emigracji, nie zawsze łatwe, wymagały hartu ducha. Na obczyźnie mieszkała aż do śmierci, otoczona dziećmi i wnukami...
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
A szczęście było już tak blisko... Po odnalezieniu Dragana, Jasminie wydaje się, że w końcu nadszedł czas na szczęśliwy finał ich historii. Jednak nic bardziej mylnego. Do tej pory przeszkodą dla związku bośniackiej Chorwatki z Serbem była głównie bratobójcza wojna, teraz bariery są w nich samych. Bo gdy przeżyje się żałobę albo straci pamięć, nic nie będzie takie jak wcześniej. Upiory przeszłości powracają ze zdwojoną siłą. Na dodatek w bałkańskim kotle znowu wrze, na Belgrad lecą NATO-wskie bomby. Jasmina ucieka w aktorską pasję, w której wspiera ją charyzmatyczny szef Wrocławskiego Teatru Pantomimy. Za Draganem jednak podążają cienie. Przebaczyć trudno, szczególnie sobie. Czy zatem jest jeszcze szansa na miłość? A może to czas na pożegnanie?
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 619200 od dnia:2024-04-24 Wypożyczona, do dnia: 2024-05-24
Nie ma kogoś. Nie ma czegoś. Nie ma przeszłości. Nie ma ojca. Nie ma pamięci. Nie ma widelców do sera. Nie ma miłości. Nie ma życia. Nie ma penisa. Nie ma fikcji. Nie ma koloru. Nie ma właściwej odmiany optymizmu. Nie ma komisji. Nie ma grobu. Nie ma siostry. Nie ma klamek. Nie ma niebieskich tulipanów. Nie ma nie ma.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pod wpływem silnych przeżyć takich, jak miłość lub śmierć - Krahelska staje się poetką lirycznej pełni. Liryzm staje sie wartością naddaną tej poezji, sposobem pogodzenia z egzystencjonalną koniecznością. Jednym z najświetniejszych przykładów tego rodzaju "zabiegów" jest wiersz pisany przez dziewczynę zaraz po śmierci jej babki, Idalii Bury, 4 lutego 1933 roku. pt. Nie przyjdę o zmierzchu. "Bezpowrotność" osób jest dla podmotu lirycznego Krahelskiej tajemnica oscylującą na granicy sensu i absolutnej niezrozumiałości, właściwie - nonsensu. Nonsens zaś wyzwala u Krahelskiej liryzm, rodzaj lirycznej czułości, która nakazuje kochać z powrotem to, co absurdalnie wysunęło się z rąk...
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Niemożliwość Piety" jest tekstem, który w całości został zbudowany z równoległych literackich rzeczywistości, erudycyjnych kontekstów i kontrkontekstów, tworząc płynne i wyzywające tło dla tyleż umownej, co eksperymentalnej fabuły. Opisuje ona losy proroka i poety, Tomaszewskiego, którego odważna książka poetycka, podyktowana doświadczeniem prywatnego objawienia (tytułowa "Niemożliwość Piety"),nieoczekiwanie staje się nadzieją na duchowe odrodzenie całej Europy. Zawrotnej, ale i makiawelicznej karierze tytułu Samsel przygląda się ze sporą dozą filozoficznego krytycyzmu i ironizmu, mieszając porządek paraboli z logiką wybiegającej daleko w przyszłość sagi rodzinnej (oglądamy tutaj dzieje dalszych członków "naznaczonej literaturą", a więc poniekąd "przeklętej" rodziny Tomaszewskiego). Portretując reakcje, jakie "Niemożliwość Piety" wywołuje w Polakach i w Europejczykach, modelując odbiór prowokowany śmiałym tomem natchnionego artysty, a wreszcie ukazując przekrój społeczeństw, w tym także przemiany i erozje duchowości, Samsel czerpie z metaliterackich i metakulturowych wizji świata pieczołowicie konstruowanych przez autora "Wielkości urojonej", Stanisława Lema.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni