Najtrudniej jest pisać biografie politycznych realistów, którzy zdają sobie sprawę z tego, że droga ku Polsce wolneji silnej wcale nie jest prosta, że wiedzie przez liczne kompromisy, gry taktyczne i piętrowe operacje polityczne. Przyświeca im ten sam cel co nieskorym do ustępstw, niezłomnym i nieprzejednanym, ale wyróżniającym się odwagą i umiejętnością rozgrywania politycznych szachów. I to tylko oni są gotowi wziąć na swoje barki odpowiedzialność za zbiorowe losy, kiedy wydaje się, że sprawa jest przegrana. Postawy takie są niezwykle rzadkiew polskiej polityce przełomu XX i XXI wieku, gdyż rzecznikami realizmu najczęściej stawali się u nas ludzie "złamanych kręgosłupów", mający za sobą stalinowską działalność w komunistycznej partii i "postępowych organizacjach katolików", kalkulujący co najwyżej w kategoriach wewnątrzsystemowej opozycji. Zupełnym wyjątkiem wśród naszych realistów był właśnie Lech Kaczyński, który arkanów polityki nie poznawał ani w rodzinie o korzeniach sięgających Komunistycznej Partii Polski, ani w szeregach PZPR, ani teżw mieszkaniach i lokalach konspiracyjnych SB. Był żoliborskim inteligentem, w gruncie rzeczy politycznym samoukiem, którego system wartości ukształtowali rodzice (oboje byli żołnierzami Armii Krajowej), a zwłaszcza matka — Jadwiga z Jasiewiczów Kaczyńska. Sławomir Cenckiewicz (fragment książki)
UWAGI:
Bibliogr. s. 967-994. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dzięki zaaranżowanemu przez Hitlera małżeństwu z Josephem Goebbelsem, jednym z jego najpotężniejszych i najniebezpieczniejszych ludzi, Magda Goebbels stała się najbardziej wpływową kobietą Trzeciej Rzeszy. Jej życie było naznaczone sprzecznościami pozornie nie do pogodzenia, wędrówką między przeciwstawnymi światami, zakończoną ostateczną tragedią. Anja Klabunde stworzyła wnikliwą biografię, w której odnajdujemy namiętności i katastrofy posunięte do skrajności, a także odpowiedzi na pytania, w jaki sposób zagorzała zwolenniczka syjonizmu stała się ikoną niemieckiego faszyzmu i antysemitką, fanatycznie oddaną Adolfowi Hitlerowi i narodowemu socjalizmowi, a matka - morderczynią własnych dzieci.
UWAGI:
Tyt. oryg.: Magda Goebbels : Annäherung an ein Leben. Bibliogr. s. 383-385. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Że wielkim malarzem był - wiadomo. Ale że pisał wiersze, nałogowo palił papierosy i grał w karty z taką samą namiętnością, jak jego żona, z tą tylko różnicą, że ona przegrywała - już niekoniecznie. Znakomita biografia Jacka Malczewskiego przynosi erudycyjny, daleki od mitologizacji, przykuwający uwagę portret jednego z największych polskich artystów. Dorota Kudelska gromadziła materiały do tej książki przez kilkanaście lat. Przemierzyła całą Polskę i pół Europy. W państwowych archiwach i prywatnych zbiorach odnalazła ponad tysiąc nieznanych listów od i do artysty. Także tych pisanych przez Marię Kingę Balową, jego muzę i kochankę, których - wbrew danemu jej słowu - Malczewski nie zniszczył. Rzucają one światło na dzieje ich dziesięcioletniego związku, a także na nieudane małżeństwo artysty z córką zamożnego aptekarza, dla której sztuka męża pozostawała obca. Dlatego między innymi na portrecie namalował ją w swojej pracowni w otoczeniu zasłoniętych lub odwróconych do ściany obrazów. Kolejne rozdziały - zogniskowane wokół ważnych dla Malczewskiego miejsc i osób - przedstawiają dzieje jego przyjaźni i miłości, rozwoju duchowego i emocjonalnego, ukazują jego udział w artystycznym życiu Krakowa przełomu XIX i XX wieku oraz tajniki warsztatu: intrygujące rekwizyty, stroje, piękne modelki... Książka rewiduje utrwalone przez lata opinie, przynosi nowe odczytania spuścizny artystycznej Malczewskiego, wyjaśnia pomijane dotąd przez biografów szczegóły wydarzeń z jego siedemdziesięciopięcioletniego życia. Nie omija też tematów trudnych czy niewygodnych. Stawia wreszcie czoło potężnej machinie automitologizacyjnej, którą Malczewski budował przez całe życie. Dzięki temu otrzymujemy solidnie udokumentowany i fascynujący portret geniusza o nader skomplikowanej osobowości.
UWAGI:
Kalendarium s. 441-444. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Maria Konopnicka kojarzy się przede wszystkim z Rotą, patriotyczną pieśnią niemalże o randze hymnu narodowego, która pomagała naszemu Polakom zachować tożsamość narodową w ciężkich czasach rozbiorów, wojen i okupacji. Obecnie poetka ceniona jest bardzo przez koła konserwatywno-narodowe.
Sławiąc dokonania Konopnickiej, zapomina się o tym, iż była przede wszystkim kobietą, uwikłaną w wyjątkowo skomplikowaną sytuację życiową. Jawi się jako kobieta wyzwolona, niestroniąca od wolnych związków ze znacznie młodszymi mężczyznami, a w czasach, w jakich przyszło jej żyć środowiska katolickie uznawały jej twórczość za bardzo szkodliwą i wymierzoną nie tylko w Kościół, ale w chrześcijaństwo i polskość.
Niniejsza publikacja nie zajmuje się autorką Naszej szkapy jako pisarką, czy poetką, ale przedstawia ją jako kobietę uwikłaną w skomplikowane związki emocjonalne oraz borykającą się z problemami życia codziennego.
UWAGI:
Bibliogr. s. 245-[246].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
To jedyna, najpełniejsza, bo doprowadzona do 2014 roku, biografia Mario Vargasa Llosy. Autor rozmawiał nie tylko z samym pisarzem, ale także z jego rodziną, przyjaciółmi i wrogami, uzyskał pełen dostęp do osobistych archiwów pisarza w Peru. Tomasz Pindel stworzył doskonały portret Vargasa Llosy, pisarza, polityka, ale także zwykłego człowieka, niepokornego i czasem pełnego sprzeczności. Nie wzbraniał się przez tematami kontrowersyjnymi czy drażliwymi, pokazał, jak trudnych wyborów musiał dokonywać jego bohater. Jednocześnie, nawiązując do stylu swego bohatera, uzyskał niemalże doskonałą lekkość pisania, dzięki czemu biografię tę czyta się tak, jakby była jeszcze jedną opowieścią o losach don Rigoberta.
UWAGI:
Zawiera także chronologiczny spis powieści i opowiadań Mario Vargasa Llosy. Bibliogr. s. 445-450. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jak pisze Urszula Ługowska: "Dominuje przekonanie, że jest dwóch różnych Vargasów Llosów: ten prawdziwy, czyli autor esejów, artykułów i działacz polityczny, i ten fikcyjny, powieściowy. To wrażenie potęguje on sam, wielokrotnie umieszczając siebie w charakterze jednego z bohaterów na kartach książek, a w niektórych podejmuje też temat kreacji literackiej. W niniejszej biografii chciałam pokazać, że wbrew tym opiniom jest tylko jeden, integralny Mario Vargas Llosa. Wszystkie idee i poglądy polityczne, które wyznawał w ciągu długiego i ciekawego życia, są wyłożone w jego książkach. Jest to więc biografia napisana poprzez analizę twórczości pisarza. . Jednym z celów biografii jest ukazanie kontekstu historycznego, w jakim powstawała twórczość Maria Vargasa Llosy, i odniesienie jej do peruwiańskiego życia politycznego, literackiego, umysłowego. . Książka przekracza więc granice pracy z zakresu historii literatury, podejmując również wątki z zakresu politologii i historii idei".